folia ploterowa

FOLIA PLOTEROWA

Jest to kolorowa folia samoprzylepna barwiona w masie już na etapie produkcji. Przeznaczona została do wycinania elementów na ploterze. Folia ta ma ograniczoną ilości kolorów i nie nadaje się do zadruku.

W przeciwieństwie do folii zadrukowanych nie wymaga ona dodatkowego zabezpieczenia w postaci laminatu UV, aby długo utrzymać żywe kolory.

Jedną z jej największych zalet obok trwałości jest jej pełne zabarwienie. Oznacza to, że zarówno od góry jak i od spodu folia jest w tym samym kolorze, a stosowany do niej klej jest bezbarwny.

folia ploterowa

Przykłady aplikacji z folii ploterowej – po lewej: aplikacja na szybie, po prawej: aplikacja na lakierze

PROSTE, ESTETYCZNE FORMY

Mimo ograniczonej palety kolorystycznej, folia ploterowa stwarza naprawdę duże możliwości na stworzenie ciekawych i estetycznych aplikacji na samochodzie. Praktycznie jedynym ograniczeniem są tutaj przejścia tonalne – gradienty, których nie da się uzyskać za pomocą tej folii. Oczywiście niemożliwe jest też wykonanie szczegółowych, fotorealistycznych wzorów oraz zdjęć. Do tego celu służy folia do zadruku.

Folia ploterowa najlepiej sprawdzi się więc w tworzeniu prostych, minimalistycznych projektów z użyciem kilku kolorów bazowych.

folia ploterowa 2

RODZAJE FOLII PLOTEROWYCH

Folia ploterowa występuje w różnych wariantach, w zależności od dokładnego przeznaczenia.

Folie te dzielimy na:

  • folie ekonomiczne (monomerowe)
  • folie polimerowe
  • folie wylewane

Folia ploterowa monomerowa (inaczej monomeryczna, ekonomiczna) to folia stosowana do krótko- i średniookresowych aplikacji na płaskich powierzchniach.

Folie polimerowe to folie o nieco lepszej trwałości i plastyczności od folii monomerowych. Przeznaczone są do aplikacji średniookresowych i nadają się na delikatne przetłoczenia i zaoblenia karoserii.

Folie wylewane to najwyższa półka folii ploterowych – poradzą sobie na najtrudniejszych przetłoczeniach, zaokrągleniach i wystających elementach, a także będą cieszyć oko przez długi czas (gwarancja trwałości od producenta to zazwyczaj minimum 10 lat).

NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA

Jakie są rodzaje folii ploterowej?

    • FOLIA WYLEWANA

To wysokiej jakości wylewana folia ploterowa o grubości 50 mikronów. Bardzo często znajduje zastosowanie w reklamie wizualnej przy tworzeniu grafiki reklamowej na samochodach (różnorodne zdobienia, napisy i dekoracje) o najwyższych wymogach stawianych w aspekcie obciążenia ze strony warunków zewnętrznych i trwałości. Może być naklejana na nierówne lub obłe elementy karoserii z przetłoczniami i nitami. Trwałość: biała i czarna – 10 lat, bezbarwna i kolory – 8 lat, kolory metaliczne 3-6 lat. Dostępna w rolach o szerokości 100cm, powierzchnia połysk, dodatkowo biała i czarna mat.

    • FOLIA POLIMEROWA

To wysokiej jakości polimerowa folia ploterowa o grubości 70 mikronów. Znajduje zastosowanie w reklamie wizualnej przy tworzeniu grafiki reklamowej na samochodach o dużej trwałości i wytrzymałości. Folia sprawdza się najlepiej na płaskich elementach. Trwałość: biała i czarna – 8 lat, bezbarwna i kolory – 7 lat, kolory metaliczne 4 lata. Dostępna w rolach o szerokości 50cm i 100cm, powierzchnia połysk, dodatkowo biała i czarna mat.

    • FOLIA EKONOMICZNA

To folia ploterowa o grubości 75 mikronów. Znajduje zastosowanie w reklamie wizualnej przy tworzeniu grafiki reklamowej na samochodach o krótkim i średnim okresie trwałości. Folia posiada klej poliakrylanowy na bazie wody, permanentny. Trwałość: biała i czarna – 4 lata, kolory – 3 lata. Dostępna w rolach o szerokości 50cm, 63cm, 100cm i 126cm, powierzchnia połysk lub mat.

Z jakimi producentami folii ploterowej współpracujecie?

W naszej ofercie znajdą Państwo produkty wielu znanych światowych marek, jak Oracal, Kemica, 3M, Avery Dennison czy Arlon.

Są to najlepsze marki, które istnieją od lat i oferują najlepsze winylowe folie samochodowe. Jeśli zależy Ci na jakości i długowieczności folii bez obaw możesz nam zaufać.

Która z folii ploterowej jest najlepszej jakości oraz trwałości?

Pracujemy na samych dobrych jakościowo foliach, jeżeli chodzi o trwałość możemy polecić folię ploterową wylewaną od Oracal lub 3M. Folia wylewana inaczej zwana długoterminowa idealnie sprawdza się w obciążających warunkach zewnętrznych. Naklejana jest na nierówne i obłe elementy karoserii z przetłoczeniami i nitami. Trwałość: biała i czarna – 10 lat, bezbarwna i kolory – 8 lat, kolory metaliczne 3-6 lat. Dostępna w rolach o szerokości 100cm, powierzchnia połysk, dodatkowo biała i czarna mat.

Jak przygotować pojazd do oklejenia?

Oklejanie samochodu jest to czynność wieloetapowa, w którym samo oklejanie, mimo, że jest najbardziej widoczne i satysfakcjonujące jest tylko częścią całego procesu.

Przed samą aplikacją bardzo istotne jest przygotowanie powierzchni. Odpowiednie wykonanie tego „kroku” bezpośrednio wpływa na trwałość folii na elemencie, ale również na estetykę samej folii po zaaplikowaniu. Często spotkać można auta na których folia odkleja się lub widoczne są niedoskonałości – bardzo często bezpośrednim sprawcą tych negatywnych skutków jest niepoprawne przygotowanie powierzchni. W naszej opinii bardzo istotne jest by folia świetnie wyglądała na aucie tak samo parę dni po jej aplikacji jak i po kilku latach.

 

Pierwszym krokiem przed oklejaniem auta jest bardzo dokładne jego umycie. Należy wyczyścić powierzchnię z wszystkich zanieczyszczeń (żywica, smoła, inne osady znajdującej się na aucie). Bardzo istotne jest dokładne wyczyszczenie wszelkich zakamarków, ponieważ tam zbiera się wiele brudu i to właśnie w tych miejscach folia zaczyna się w pierwszej kolejności odklejać. Do czyszczenia warto użyć specjalistycznej glinki dedykowanej do czyszczenia lakieru. Należy pamiętać że z glinką pracujemy tylko i wyłącznie na mokro.

Gdy auto mamy wstępnie wyczyszczone uwidaczniają się wszelkie niedoskonałości lakiernicze – odpryski, wgniecenia lub rdza. Istotnym jest by pozbyć się wszelkich problemów i doprowadzić powierzchnię lakieru do stanu idealnego, ponieważ każda z tych niedoskonałości będzie widoczna pod folią. Ostatnim krokiem tuż przed oklejaniem jest bardzo dokładne odtłuszczenie powierzchni.

Czy tak oklejony samochód można myć na myjni?

Tak, auta oklejone folią można myć w tradycyjny sposób (zalecane są myjnie bezdotykowe i ręczne, należy jedynie unikać myjni szczotkowych) i pielęgnować woskiem. Regularne natłuszczanie podtrzyma efekt wizualny i wydłuży czas ochrony.

Oto kilka zasad, dzięki którym Twoje auto zachowa świetny wygląd:

1. Pierwsze mycie pojazdu po oklejeniu powinno się wykonać nie wcześniej niż
po upływie 7 dni od daty oklejenia.

2. Zaleca się korzystanie z mycia ręcznego, które jest najbezpieczniejszym rozwiązaniem.
Korzystając z myjni ręcznej najlepiej przekazać obsłudze informację o tym, że samochód był oklejony.
Przy myciu pojazdu powinno się korzystać z miękkich gąbek oraz wody z dodatkiem delikatnych
środków myjących. Stosowanie profesjonalnej chemii przeznaczonej do mycia oklejonych pojazdów
jest zawsze najpewniejszym i najwygodniejszym rozwiązaniem, ale nie jest konieczne. Korzystając
z myjni ciśnieniowej na początku zawsze warto użyć aktywnej piany (na myjni ręcznej zwykle jest
to w standardzie), tak aby rozpuścić największy brud. Należy też utrzymywać strumień z dyszy myjącej
w odległości nie mniejszej niż 0,5 metra od pojazdu, jednocześnie uważając na zakończenia elementów
blacharskich jak kanty czy rogi. Nie zalecamy czyszczenia karoserii na myjniach automatycznych. Mimo,
że szczotki nie powinny poderwać folii ani sprawić że zacznie odchodzić od samochodu, mogą tak samo
jak w przypadku lakieru, zarysować powierzchnię i skrócić żywotność folii/powłoki lakierniczej.

3. Należy unikać kontaktu folii z takimi substancjami jak rozpuszczalnik, benzyna, olej napędowy
lub inne podobne. Mogą one uszkodzić folię.

4. Soki z drzew oraz ptasie odchody powinny być niezwłocznie usuwane z oklejonej powierzchni karoserii
gdyż mogą spowodować odbarwienie i uszkodzenie folii.

5. Wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy, ale oklejony samochód też można poddać procesowi woskowania,
a także aplikacji specjalnych powłok ceramicznych i kwarcowych.

Czy folię można naklejać na inne elementy niż karoseria?

Oczywiście, folię ploter można naklejać  również np. na okna samochodowe. Dzięki temu, że można ją dowolnie ponacinać, co daje nam wiele możliwości do projektowania, może być ciekawym elementem na oknach.

Jakie narzędzia są potrzebne do aplikacji takiej folii?

Najważniejsze narzędzia służące do aplikacji folii ploterowej:

– Rakla z filcową krawędzią (zaleca się stosowanie miękkiego filcu z naturalnych włókien)

– nóż do cięcia folii, nóż do cięcia papieru lub skalpel

– magnesy

– opalarka

Czy folię ploterową można naklejać na folię do zadruku?

Można. Czasami połączenie dwóch innych folii może dać bardzo ciekawy efekt jeżeli dobrze się to wykorzysta. Klej od folii ploterowej znakomicie trzyma się gładkich, płaskich powierzchni dlatego nie odpadnie.

Inne pytania i odpowiedzi: >> FAQ <<

KALKULACJĘ

DO GÓRY